traningfyrtio.blogg.se

En redogörelse av min träning och hur jag minskat mitt midjemått med 33 cm på ca 1,5 år och nu 40 cm efter 2 år.

Påskträning

Kategori: Allmänt, Träning

Påsken har visat upp sig med de mest varierande väder jag upplevt på så pass få dagar i Stockholm. Ömsom sol och ömsom snö och blåsigt. Mötte vissa dagar en drös av folk som börjat sin vårjoggning i det soliga vädret och vissa dagar människor i vinterkläder och tjocka mössor.

Efter att ha tränat på Bröst och lite biceps på måndagen och sedan spinning på onsdagen så tänkte jag att jag uppgraderar träningen ordentligt under påskhelgen eftersom att jag inte har min dotter hos mig under ledigheten och inga bestämda planer eller tider att passa. Dessutom så är det numera min största hobby och för att inte säga livsstil så det var ett enkelt val.

Under torsdag – måndag (idag) så körde jag ett splittprogram med många övningar, många set, men relativt få repetitioner, eftersom att mina muskler och styrka svarar bäst på den typen av träning. Dessutom så tog jag ganska ”lång” vila (1-3 minuter) mellan seten beroende på övning och tyngd, för att kunna fortsätta lyfta riktigt tungt. En av anledningarna till att jag satt lång inom citationstecken är pga att jämförelsevis med andra så kanske det inte var så lång vila. Många satt med sina telefoner och höll på med dem, ringde till andra eller pratade en massa med andra medlemmar istället för att träna.

Just nu verkar det som att gymmen svämmar över av folk som vill börja sin träning ordentligt för att få sin eftertraktade sommarlook. Tyvärr så är det alldeles för många som inte riktigt vet hur de ska träna och det i tre olika kategorier.

1. De som inte kan utföra övningarna korrekt för att få ut maximalt av dem.

2. De som vill ändra sin kroppsform, men enbart kör isolerande muskelträning, typ bicepscurl, tricepspressar m.fl. och en väldans massa magträning. Hallå, har ingen sagt åt er att det går inte att punktförbränna fett och magmusklerna är så små så det blir knappt någon förbränning och inte för bukfettet (organfettet) på en lång tid.

3. De som kör med ordentlig egoträning och alldeles för tungt för att ens kunna utföra övningarna med cheat reps och ta del av den negativa belastningen, utan mest knappa halvreps eller så mycket momentum i övningarna att de mest tränar andra muskler än de tilltänkt till övningen ex. mest träning av ländryggen vid bicepscurl.

Men den värsta gruppen är alla så kallade experter. Nu är jag ingen expert själv och just gått från att vara en nybörjare (fortfarande nybörjare i vissa övningar och vissa muskelgrupper). Det är mest unga killar som knappt verkar lyfta, som berättar för sina tjejer hur de ska utföra övningarna och att det är de bästa övningarna för dem (bara för att det verkar vara de enda som ni klarar att utföra, men som inte tjejerna alls behöver). Jag slår dövörat till men det är ganska frustrerande, speciellt eftersom de ofta lär ut fel och tjejen som inget vet, lätt kan skada sig.

Nu ska säga att jag haft otroligt trevligt på gymmet i påsken och kört otroligt hårt och länge (2-3 timmar varje dag). Kommer att ta upp träningen och övningarna. Dock så ska tilläggas att detta är för mig. Det bäst är att välja ut några av mina övningar (4-5 stycken) och köra dem ett tag och se till att ni märker att ni blir starkare och kan öka (progress overload) vikten, repsantalet eller seten allt eftersom. Efter ett tag så kan ni byta övningar till några andra för att få variation.

Kom ihåg två saker: Först så måste man köra övningarna ett tag (typ någon månad) för att se att man blir starkare. Det andra är att börja med de tunga basövningarna som: marklyft, pullups, squats, bänkpress, t-bar rodd, pendlay row, hantelpress m.fl innan ni kör mer isolerande övningar, för att inte trötta ut musklerna. Biceps används som assisterande muskel i nästa alla ryggövningar och triceps i nästan alla bröstövningar.

 

Kommentera inlägget här: