traningfyrtio.blogg.se

En redogörelse av min träning och hur jag minskat mitt midjemått med 33 cm på ca 1,5 år och nu 40 cm efter 2 år.

Onsdags- och torsdagsträning

Kategori: Allmänt, Träning

Hej.
 
Har inte kunnat skriva på några dagar eftersom att min Mac uppdaterade sig själv till Windows 10 vid en omstart, har även windws installerat på den, vilket gjort att många filer försvunnit och mitt trådlösa Mac-tangentbord inte skriver som det ska.
 
Nog om detta. Onsdagsträningen.
 
Jag hade verkligen ett av mina bästa benpass i onsdags när det gäller ökning på min backsquat.Mina lyftarskor är kanon.
Började med ett uppvärmningsset på 1 x 7 reps 40 kg och allt kändes bra i ben, knän och rygg.
Körde sedan ett snabbset 1 x 5 reps på 80 kg. Därefter började den riktigt utmanande squatsträningen.
 
Jag tänkte att nu så ska jag utmana mig själv genom att öka vikten med 10 kg till 50 kg och köra en EMOM ATG (Se ordlista).
Körde 10 x 7 reps denna gång på 10 minuter för att känna på vikten och min benstyrka/ uthållighet.
 
Klarade det :)
Det var mer jobbigt för lungorna än för benen märkte jag. Dock så hör det ihop genom att lungorna syresätter musklerna för att orka.
Mitt 1RM är fortfarande 100kg ATG, men när jag klarat EMON 10 x 10 på 50 kg, så kommer jag nog att testa vad mitt 1RM kan ligga på.
 
Efter squatsen så körde jag benpress 1 x 7 på 80 kg, 1 x 7 på 120 kg, och sist 3 x 7 på 190 kg. Var redan ganska trött i benen så de blev bara powerlift benpressar (90 grader).
Lite negativ benspark hann jag även med 5 x 7 på 45 kg, innan det var dags att hämta dottern från fritids.
 
Torsdagsträningen.
 
Idag så blev det Bröst- och Bicepsträning.
Jag började med att rulla benen på en triggerpoint rulle för att få ut lite spänningar från gårdagens träning. Helt underbart redskap.
 
 
Efter att sedan ha mjukat upp leder och muskler med några övningar så började jag dagens pass med uppvärmning för att få lite flås Squats 1 x 5 på 40 kg och sedan 3 x 7 på 60 kg.
Körde sedan framåtlutande dips med kroppsvikt 3 x 7 reps (körde en 7 reps squats på 50 kg mellan två av dipsseten, bara för rolighetens skull). Framåtlutande dips tar mer på bröstet och raka mer på tricepsen.
 
Nu så var jag ganska slut i tricepsen så det blev sned (30 graders lutning) hantelpress 3 x 7 med 18 kg hantlar.
Efter det Pullover på bänk 3 x 5 med 30 kg hantel.
 
På biceps ville jag testa mer uthållighet för musklerna (vilket jag aldrig gjort tidigare) så jag började med hantelcurl 3 x 12 på 12 kg, hammarcurl 3 x 12 på 10 kg och sedan bicepscurl i kabelmaskin 3 x 12 på 17,5 kg.
Efter det sista setet så hade jag ganska bra pump i bicsen. Alla övningar utfördes i muskelns hela rörelselängd och relativt sakta i den negativa fasen. Alltså inte bara droppning av vikten.
 
Sedan var det igen dags att hämta dottern på fritids.
Vet inte om det blir så mycket mer träning denna vecka eftersom att mina föräldrar kommer upp från Göteborg på lördag och stannar tills på måndag. Jätteroligt.
 
Hej då för ikväll.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: