traningfyrtio.blogg.se

En redogörelse av min träning och hur jag minskat mitt midjemått med 33 cm på ca 1,5 år och nu 40 cm efter 2 år.

Förbannad

Kategori: Allmänt

Förbannad!
 
Jag skulle egentligen inte skriva något idag, men jag läste en så otroligt idiotisk artikel från en etablerad tidskrift om hälsa på nätet med rubriken: 40+ Styrketräna och få bort bukfettet.
Inget fel på detta i sig eftersom att styrketräning är den mest effektiva och snabbaste metoden genom progressive overload, att minska bukfettet.
 
Men vad de också tar upp är Folkhälsoguidens rekomendationer från 2013, och sedan sin egna syn på alkoholmängden män kan dricka per vecka.
 
Citat "Om du håller dig under 14 standardglas i veckan och maximalt fem standardglas vid ett och samma tillfälle minskar risken för sjukdomar och att du blir beroende av alkohol" slut citat.
 
Hur faan menar de att man ska få bort bukfettet med den konsumtionen.
Att man kanske inte blir alkolist och att man inte drabbas av dödliga sjukdomar Kanske stämmer, men inte faan minskar man på bukfettet.
Alkohol innehåller 7 kalorier och fett innehåller 9 kalorier. Detta är mer eller mindre som att ta några matskedar direkt ur smörpaketet varje dag och tro att bukfettet ska försvinna.
 
Drar man i sig så pass mycket alkohol varje dag så blir det heller inte mycket till styrketräningspass. De dagar man tar alkoholen samma dag som man har styrketränat, så förlorar man vad man tränat. Och tränar man dagen efter så blir det inte någon bra träning, om man ens orkar träna.
 
Den stora frågan är varför man överhuvutaget dricker alkohol om man försöker få bort bukfettet, eller kanske varför dricka alkoholdrycker överhuvudtaget?
- För att det är får en att slappna av - klarar man inte det utan alkohol så har man stora problem och ska uppsöka läkarvård enligt mig.
- För att det är gott - Systembolaget och vissa livsmedelsbutiker har en massa alkoholfria viner som smakar minst lika gott.
 
Och svar på frågan: Nej jag är INTE nykterist.
 
 
Kommentera inlägget här: