traningfyrtio.blogg.se

En redogörelse av min träning och hur jag minskat mitt midjemått med 33 cm på ca 1,5 år och nu 40 cm efter 2 år.

JAAAAA!!!

Kategori: Allmänt, Träning

JAAAAAA!

Idag så har jag haft min bästa träningsdag överhuvudtaget tror jag. Det var helt otroligt.

Tränade på Sofo i Stockholm för tredje gången sedan de byggt om och stället har vuxit sig in på mig, skulle man kunna säga. Först så gillade jag inte att de byggt om utan jag gillar de lite mer ”byggargymmen” men som sagt så har stället vuxit i mina ögon.

Anledningen till min glädje är att jag slog några av mina PR (Personrekord) där idag.

Som jag tidigare berättat så började jag inte köra ben ordentligt förrän jag skadade hälsenan. Började hösten 2015 så smått, men genom spinningen så började jag fokusera mer och mer på ben. Och i juni i år så började jag med marklyft, squats och vadpressar, från att tidigare bara kört benpress, benspark och tåhävningar med kroppen som vikt.

Från att i början bara klara:

Marklyft – 3 x 5 med 60 kg.

Squats – 3 x 7 med 40 kg. Dessa var knappt ner till 90 grader, ska tilläggas.

Tåhävningar – 3 x 20 st.

Så har jag ökar vikterna hela tiden och hade till idag mina PR på Marklyft: 120 1RM, Squats 1 x 3 på 90 kg, Stående vadpress 1 x 5 på 125 kg.

Idag så kände jag mig stark, men led lite av träningsvärk från i lördags när jag körde en EMOM på 10 x 7 med 60 kg och struntade i att stretcha eller ”rulla” ut musklerna efteråt. Dock så kändes det bra och jag tänkte att jag försöker. Började med squats, sedan marklyft och sist vadpressar. Så här är dagens träning med mina PR.

Squats - 1 x 5 50 kg, 1 x 5 70 kg, 2 x 3 80 kg, 3 x 3 90 kg (powerlifting 90 grader) PR, 3 x 5 75 kg, 10 x 5 60 kg.

Marklyft – 1 x 5 50kg, 1 x 3 70 kg, 1 x 3 100 kg, 1 x 1 140 kg PR, 5 x 5 100 kg.

Vadpressar – 1 x 7 60 kg, 1 x 7 95 kg, 1 x 7 120 kg, 8 x 5 195 kg (fick sluta efter 5 reps eftersom att bröstkorgen trycktes ihop) PR.

 

I dag var det faktiskt för första gången som det inte kändes att man var den där tjocka nybörjaren som knappt orkade lyfta något. Utan det kändes som att man var en bland de andra tränade personerna som var där. Fick faktiskt uppskattning av en stor, stark kille som tränade bredvid mig, som tyckte det var starkt av mig att klara 140 kg i marklyft. Kändes såååå jäkla bra.

Ha det så bra och lyft på. Det är aldrig för sent att börja.

Kommentera inlägget här: